Wednesday 9 May 2012

BAB 1: DERIA RASA MANUSIA

Manusia mempunyai deria rasa yang membuatkan manusia boleh melihat, mendengar, merasa, menghidu dan merasa panas, sejuk dan sakit
 
Terdapat lima deria rasa yang utama bagi manusia iaitu:
i- Mata
ii- Telinga
iii- Kulit
iv- Lidah
v- Hidung

MATA
Mata adalah deria penglihatan manusia. Manusia menggunakan mata untuk melihat sesuatu objek. Struktur mata dapat dilihat berdasarkan rajah di bawah.

Struktur Mata Manusia



TELINGA
Telinga adalah deria pendengaran manusia. Manusia mempunyai dua telinga untuk mendengar iaitu telinga kiri dan kanan. Struktur telinga dapat dilihat berdasarkan rajah di bawah.

Stuktur Telinga



KULIT
Kulit merupakan deria sentuhan manusia. Kulit mempunyai beberapa lapisan. Manusia dapat merasa sentuhan dengan adanya kulit. Selain itu, manusia juga dapat merasa panas, sejuk dan kesakitan melalui kulit. Kulit merupakan deria yang terbesar manusia dan meliputi seluruh badan manusia. Manusia perlu menjaga kulit dengan baik agar dapat meneruskan kehidupan dengan selesa. Struktur kulit dapat dilihat melalui rajah di bawah.


Struktur Kulit Manusia


LIDAH
Setiap manusia mempunyai lidah. Lidah adalah deria rasa manusia. Lidah manusia mempunyai lima rasa iaitu rasa manis, masam, masin dan pahit. Di bawah merupakan struktur lidah manusia.

  
Struktur Lidah Manusia
HIDUNG
Hidung merupakan deria hidu manusia. Manusia menggunakan hidung untuk menghidu sesuatu bau. struktur hidung dapat dijelaskan melalui rajah di bawah.

Struktur Hidung Manusia






LAGI INFO MENARIK MENGENAI DERIA MANUSIA
KLIK DI LINK INI >> 
http://www.geocities.ws/smktgm2/deria.htm
http://www.scribd.com/doc/43735107/STRUKTUR-FUNGSI-KULIT

No comments:

Post a Comment